2013 m. kovo 20 d., trečiadienis

BERGAMAS - NETIKĖTAI ATRASTAS GROŽIS

Bergamo panorama
“Skrysime į Milaną!”Štai tokią sms žinutę gavau sėdėdama ekonomikos paskaitoje dar rugsėjo pradžioje. Tai buvo mamos sumanymas griebti pigius lėktuvo bilietus ir aplankyti Italijos šiaurę. Taigi spalio 25 dieną keturiese (aš, mama, sesė ir mamos draugė) nusileidome Bergame. Šis miestelis yra vos už 45 km nuo visiems gerai žinomo Milano ir būtent dauguma atvykusių turistų iš kart jo kryptimi ir patraukia. Tačiau mes iš anksto pasidomėjusios Bergamo miestu nusprendėme čia užsisakyti viešbutį ir pirmąją dieną būtent čia ir apsidairyti.

Bergamas, kodėl verta?
Funikulierius
Bergamo mietas – nedidukas, įsitaisęs Alpių kalnų papėdėje. Tačiau jis išsiskiria tuo, kad turi du atskirus centrus - “Città Bassa” (liet.k. Žemutinį miestą) ir "Città Alta" (liet.k. Aukštutinį miestą). Pirmasis - judrus, gyvas ir modernus; antrasis garsėja kerinčia viduramžių atmosfera, gausiais meno turtais ir įspūdingais istoriniais paminklais. Abi miesto dalys yra patogiai sujungtos keliais, pėsčiųjų takais bei funikulieriumi. Dėl miesto kompakiškumo visos įdomiausios lankytinos vietos tiek viršutinėje, tiek apatinėje miesto dalyje lengvai pasiekiamos pėsčiomis. O tai labai patogu ir patrauklu įvairaus amžiaus turistams. Dėl laiko stokos mes spėjome nuodugniai apvaikščioti ir susipažinti tik su Aukštutiniuoju miestu.

Città Alta – Aukštutinis miestas
Palazzo della Ragione
Bergamas (iš asmeninio archyvo)
Taigi vos tik atvykusios į Bergamą ir užšokusios į viešbutuką pasidėti daiktus, mes savo pažintinę kelionę pradėjome nuo "Città Alta" t.y. Aukštutinio miesto, į kurį pakylome senu funikulieriumi - išnaudodamos 72 valandų ATM bilieto privilegijas (apie šį bilietą ir jo naudą rasite straipsnio pabaigoje, prie praktinių patarimų). Aukštutinis Bergamo miestas stūkso ant aukštos kalvos ir yra apjuostas akmenine gynybine siena, kuri tarytum suformuoja Aukštutinio Bergamo miesto ribas. Nuo 1588 metų išlikusi ir istorinį miestą apjuosusi aukšta siena tęsiasi daugiau kaip 6 kilometrus. Turėdami laiko būtinai ja pasivaikščiokite bei pasigėrėkite nuo jos atsiskleidžiančia panorama, į slėnyje nutįsusį Žemutinį miestą. Išsilaipinus iš funikulieriaus pirmiausia pasitinka Piazza Mercato della Scarpe (liet.k. batų turgaus aikštė). Iš mažos Mercato della Scarpe aikštės veda keliai į šešias skirtingas puses. Informacinės rodyklės nurodo net keletą maršrutų, bet turėkite omeny, jog nesustyguotas klaidžiojimas gatvelėmis gali virsti dideliu ir nepaprastai įdomiu nuotykiu. Senamiestis pakankamai mažas, jog rimtai pasiklystumėte net ir neturėdami žemėlapio. Taigi mes populiariausiu turistiniu maršrutu pasukame į Gombito gatvę, kuri veda tiesiai į pagrindinę senojo miesto aikštę - Piazza Vecchie (liet.k. Senoji aikštė). Eidamos Gombito gatvele vos spėjame dairytis. Čia daug jaukių restoranėlių ir viliojančių barų. Gausu įdomiu parduotuvėlių, ypač patiks itališkos mados mėgėjams, nes vitrinas puošia madingi ir itališkai puošnūs rūbai, batai bei aksesuarai. Štai į vieną iš parduotuvių nedvejodamos nusprendėme užsukti, nes iškaba skelbė, jog visos prekės kainuoja vos 10 eurų. Tačiau radusios puikių rūbelių, pirkti neskubėjome – visgi tai pirmos valandos Bergame ir neaišku ką dar galima čia atrasti. Nedidukė San Pankracijaus aikštė  atrodo kone jaukiausiai Gombito gatvėje. Ji laikoma tipišku viduramžių aikštės ir kelių sankirtos pavyzdžiu. Aikštės centre stovi fontanas nuo 1548 metų. Priekyje stovi didelis Gombito bokštas, nežinau ar jis suteikęs gatvei pavadinimą ar atvirkščiai. Dar vienoje ramioje ir nuo turistų, už Gombito bokšto, pasislėpusioje aikštėje galite rasti mažai turistams žinomą miesto įdomybę – ilgą
Santa Maria Maggiore bazilika
marmurinę vonią. XIX amžiaus pradžioje šioje vietoje buvo įsikūrusi viešoji Bergamo prausykla - il Lavatoio. Tuo metu beveik visi Aukštutinio miesto namai kentėjo nuo prastų sanitarinių sąlygų ir mieste nuolatos siautėdavo choleros epidemija. Kad visiems būtų prieinamas tekantis vanduo, buvo įrengta ši vieša prausykla, sėkmingai veikusi net iki XX amžiaus vidurio. Praėjus vos kelis žingsnius nuo Gombito bokšto mes patekome į miesto širdį – Senąją aikštę (it.k Piazza Vecchia). Čia pat į 52 metrų aukštį pakyla Torre del Campanone (Varpinės bokštas) – viduramžių miesto simbolis - su laikrodžiu ir varpu. Taip pat šalia Varpinės bokšto stovi Bergamo miesto perlas – Palazzo della Ragione - nuostabūs teisingumo rūmai, kuriuose viduramžiais buvo įsikūrusi Bergamo administracija, o mūsų dienomis vyksta parodos. Turbūt labiausiai dėmesį traukia senoviniai laiptai glaudžiai prisišlieję prie Varpinės bokšto. Jie išlikę nuo XII amžiaus ir tai vienintelis būdas patekti į antrą Palazzo della Ragione aukštą bei jame vykstančias parodas. Palazzo della Ragione simboliškai skiria nuolatos gyvą ir pulsuojančią Senąją aikštę nuo dvasinio pasaulio – mat pranėrę teisingumo rūmų arkadas pateksite tiesiai į Katedros aikštę (it.k. Piazza del Duomo). O tai dar viena senojo miesto vieta, kuria neįmanoma nesižavėti. Ją supa Bergamo Katedra, Santa Maria Maggiore bazilika, Colleoni koplyčia, Baptiserija ir Vyskupo rūmai. Mums dairantis tarp šių nuostabių pastatų nusišypso laimė – vietinis senyvas vyrukas pasikviečia ir bando mums itališkai kažką aiškinti ir pasakoti (nei viena nemokame italų kalbos), mes linksėdamos galvomis patraukiame paskui jį į kuklią Santa Maria Maggiore baziliką. Bazilikos išorė labai apgaulinga, nes jos interjeras, kur kas įspūdingesnis nei eksterjeras. Ir jei svarstytumėte aplankyti tik vieną bažnyčią Bergame, tuomet lai tai būna Santa Maria Maggiore bazilika. Tokio turtingo interjero neteko išvysti nė vienoje kitoje Bergamo šventovėje. Net ir Bergamo Katedra tokio įspūdžio nepalieka.
Bergamas (iš asmeninio archyvo)

Toliau savo kelionę po Aukštutinį Bergamą, kaip jau supratote, tęsėme su ypatingai maloniu ir draugišku italu, kuris visa laiką kažką pasakojo (gaila, kad nesupratome nė žodžio) ir gestais rodė kuria linkme turėtume žiūrėti. Taigi, likusią miesto dalį išvydome “gido” pagalba ir tai mums buvo tikra sėkmė, nes vakare grįžusios į viešbutį išsišnekėjome, kad be jo pagalbos turbūt daugelio dalykų ir nebūtume pamačiusios.
Vakare trumpam užsukusios į viešbutuką, nusprendėme pasiieškoti kokio restoranėlio pavakarieniauti. Šį karta nužingsniavome Apatiniojo miesto gatvėmis ir labai nustebome, kad beveik visos kavinukės jau buvo beužsidarą. Turėkite omeny, kad Bergame apie 19-20h didžioji dauguma tiek kavinių tiek parduotuvių užsidaro. Tačiau mums pavyko aptikti viena picų kavinę ir ten gerokai pasistiprinusios tikru itališku maistu grįžome į viešbutį ir kritome į lovas.

Bergamas  (iš asmeninio archyvo)
Pabaigai
Taigi, atskridę į Bergamą, nesuklysite pasilikę čia dieną ar dvi, nes aplankyti ir pamatyti čia yra ką. Nors Bergamas nedidelis, tačiau užburiantis miestas savo gražiais pastatais, vaizdingomis aikštėmis su fontanais bei vaišingais restoranais ir žinoma svetingais vietiniais gyventojais. Tad verta susipažinti su juo artimiau. Skrydžius į Italijos miestą Bergamą siūlo abi pigių skrydžių aviakompanijos Lietuvoje: tiek Ryanair, tiek Wizzair ir bilieto kaina į Bergamą ir atgal labai retai perkopia 200Lt ribą.
Pakeliui į Bergamą

Naudinga informacija
Viešasis Bergamo transportas
Į Bergamo miesto centrą iš oro uosto (arba atvirkščiai) galite nuvykti ATM linijos autobusu Nr.1A arba autobusu Nr.1 su lėktuvo ženklu. Jie kursuoja kas pusvalandį tarp oro uosto ir traukinių stoties, o taip pat stoja prie abiejų funikulierių. Kelionė tiek autobusu, tiek funikulieriumi į vieną pusę kainuoja po 2€ ir trunka apie 15-20 minučių. Bet jei ketinate paviešėti Bergame ilgesnį laiką, verčiau įsigykite 24 arba 72 val. galiojantį bilietą. Pirmasis kainuoja 4,50€, antrasis – 7 €. Turėdami jį galėsite neribotai naudotis Bergamo viešuoju transportu, įskaitant ir abu funikulierius bei tramvajų. Taip sutaupysite žymią eurų sumą. Laikas skaičiuojamas nuo tada kai pažymėsite bilietą autobuse, o įsigyti šį bilietą galite oro uoste įsikūrusiame turistų informaciniame centre.
Apgyvendinimas
Bergamo viešbutukai nedideli, kambariukai maži, bet kainos jų itališkos. Priimtiną variantą dviem naktims, keturiems asmenims mums pavyko rasti už 89 € viešbutyje B&B Alla Funicolare. Kadangi lankėmės ne sezono metu, tai ir kaina kiek žemesnė nei, tarkime, vasaros metu. Viešbutis tikrai nustebino – švarus, tvarkingas, pusryčiams gaudavome kapučino kavos bei įvairių raguolių ir kitų saldumynų. Svarbu ir tai, kad viešbutis įsikūręs Apatiniame mieste, tačiau yra vos už kelių žingsnių nuo funikulieriaus, kuris pakelia į Aukštutinį miestą. Taigi tikrai rekomenduoju rezervuotis šį kuklų, bet patogų viešbutį. Štai nuorodą į B&B Alla Funicolare: http://www.booking.com/hotel/it/alla-funicolare.lt.html?aid=335681;label=review_am;sid=c9765d691efc4c25a008bffd08c45d1b;dcid=1;logout=1